آیین تحلیف رئیس جمهور چهاردهم با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مسعود پزشکیان

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم تحلیف امروز سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ در محل برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

این مراسم با حضور ۱۱۰ هیئت خارجی از ۸۸ کشور، ۱۰ سازمان بین المللی که وارد تهران شده و در مراسم تحلیف حضور دارند در حال برگزاری است.

گفتنی است؛ علاوه بر مهمانان خارجی، مهمانان داخلی در سطح رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و مسئولان دولت سیزدهم و مقامات بلندپایه کشوری و لشگری حضور خواهند داشت.

پیش از آغاز رسمی مراسم، مهمانان خارجی با حضور روسای قوای سه گانه کشورمان عکس یادگاری گرفتند.

مراسم تحلیف رییس جمهور چهاردهم برگزار شد / پزشکیان سوگند یاد کرد

در کنار هیئت‌ها و مقاماتی از ۸۶ کشور خارجی که در مراسم آنروز حضور پیدا کرده‌اند، مهمانان خارجی، مقامات لشکری و کشوری از جمله روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالی رتبه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور دارند.

علاوه بر سران قوا، آیت‌الله احمد جنتی، محمد شریعتمداری، سیدعباس عراقچی، علی اکبر احمدیان، سیامک ره پیک، سردار قاآنی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، محمدی گلپایگانی، سرلشکر باقری، سردار رحیم صفوی، سردار سلامی، غلامحسین اسماعیلی، امیر آشتیانی، علیرضا زاکانی، احمد وحیدی، و سردار رادان، غلامعلی حداد عادل، سیداحمد خاتمی، محمدجواد ظریف، صالحی امیری، علی طیب نیا، حجت الاسلام ناطق نوری، محمدرضا عارف، آیت الله آملی لاریجانی و حسن روحانی، زینب سلیمانی، محمدرضا باهنر، سید وحید حقانیان، زلفی گل، حجت الاسلام خطیب، هادی طحان نظیف، علی باقری، مهدی چمران، حسین دهقان و حجت الاسلام سیدحسن خمینی از جمله مهمانان و مقاماتی هستند که تا این لحظه برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند.

مطابق اصل قانون، ریاست جمهوری در جلسه علنی مجلس و در حضور نمایندگان مراسم سوگند را انجام خواهد داد.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس امروز بعد از نواخته شدن زنگ جلسه علنی مجلس توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در ابتدا رئیس مجلس سخنرانی و سپس سخنرانی حجت‌الاسلام اژه‌ای ریاست قوه قضائیه انجام خواهد شد. سپس مراسم سوگند ریاست جمهوری انجام خواهد شد.

حدود ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی این مراسم را پوشش خواهند داد. مراسم تحلیف به صورت مستقیم از تلویزیون و رادیو مخابره خواهد شد.

آغاز مراسم تحلیف رئیس جمهور چهاردهم

قالیباف: متعهد می‌شویم دولت را حمایت کنیم

مراسم تحلیف رییس جمهور چهاردهم برگزار شد / پزشکیان سوگند یاد کرد

پس از آغاز رسمی مراسم محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی گفت: امروز همه ما متعهد می شویم در راه پیشرفت و تحقق آرمانهای انقلاب دولت را یاری کنیم.

رئیس مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابزارهای خود برای دولت محترم برای خدمت صادقانه به مردم شریف ایران حمایت می‌کند.

موفقیت دولت جدید موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصمیمات رئیس‌جمهور محترم مبنی بر سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.

مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهند بود که آینده روشنی را برای مردم رقم می‌زند.

چراغ راه حرکت کشور مردمی‌بودن، انقلابی‌بودن و کارآمدی می‌باشد که می‌توان رفاه مردم و پیشرفت کشور با تکیه بر مردم و سنت‌های الهی رقم بزند.

وی اظهار داشت: مجلس از همه ابزارها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.

حاضرین در مراسم پس از اشاره رئیس مجلس به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه سخنرانی کرد.

اژه ای: رییس جمهور خود را وقف خدمت مردم کند

مراسم تحلیف رییس جمهور چهاردهم برگزار شد | پزشکیان سوگند یاد کرد

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه سخنرانی کرد و گفت: رییس‌جمهور کشور همه صلاحیت های خود را در انجام مسئولیت های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند.

وی اظهار داشت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام و یاد شهدای گرانقدر و شهید والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی و هم‌چنین یاد شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید آیت الله رئیسی و همراهانش را گرامی می دارم و علو درجات را برایشان مسئلت دارم.

مراسم تحلیف رییس جمهور چهاردهم برگزار شد / پزشکیان سوگند یاد کرد

در ادامه مسعود پزشکیان رییس جمهور برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه:

«بسم الله الرحمن الرحیم»
من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‌‏.

مسعود پزشکیان سوگندنامه را امضا کرد و این سوگندنامه به امضای رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان رسید.

پزشکیان: با دوستان مروت با دشمنان مدارا

وی سپس در سخنرانی خود بخش وسیعی از سخنانش را به دفاع از مردم غزه و فلسطین اختصای داد که مورد تشویق های متعدد حضار قرار گرفت.

رییس جمهور هم چنین با خواندن این بیت که با دوستان مروت با دشمنان مدارا، تاکید کرد که ما خواهان آرامش در کشور و منطقه هستیم.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه سخنانش گفت: در این چشم انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی و با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم سرمایه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی؛ امن مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت؛ خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران در چشم انداز برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده است.

پزشکیان همچنین بیان کرد: چشم انداز ایران به دور از فقر و برخوردار از محیط زیست مطلوب است. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط روحیه تعاون، با سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم می‌باشد.

با تشکر مجدد رییس مجلس از حاضران، این مراسم به پایان رسید.

کد خبر 870518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
    0 0
    دوباره ،،، همان کسانی که سال ۹۲ به خیال خام ، رابطه با غرب و رفع تحریم ها و رفع فیلترینگ و آزادی حجاب ، گول اصلاح طلبان را خورده و کشور را به دست امثال ظریف سپردند ، از این به بعد ،، باید ، بجای کار و اشتغال و تولید و ارزانی ،، منتظر ،، سرکار آمدن ، آقازاده‌های رانت و لابی و ، وعده های سرخرمن برجامی و کشمکش های حزبی و جناحی و فتنه و امنیتی شدن کشور و فیلترینگ و تحریم و تورم باشند